یکی از روزهای سال ۱۳۱۲ در خانواده محمد تقی شریعتی مرد دین و خدا، آموزگاری خردمند و انسانی پارسا و کوشا نوزادی چشم به جهان گشود.

پدرش با ارادت خاصی که به پیشوای بزرگ شیعیان و ابرمرد دنیای اسلام داشت، او را" علی" نام نهاد. علی دوران کودکی را پشت سر گذاشت و راهی دبستان شد. شش سال بعد به دبیرستان فردوسی رفت و سپس دانشسرای مقدماتی را در مشهد به پایان برد. همه آنهائی که علی را از نزدیک میشناختند بدین واقعیت اعتراف دارند که میان علی جوان ۱۹ ساله با دیگر جوانان هم سن و سالش تفاوتی قابل درک وجود داشت. علی بر خلاف دیگر جوانان علم و آگاهیش به آموخته هایش در دوره دبیرستان و دانشسرا محدود نمی شد، وی با شوقی بسیار در محضر پدر فاضلش به کسب علم واقعی پرداخته و در آن سن وسال به آگاهی های چشمگیر دست یافته بود که تحصیلات درسی اش اعتبار چندانی در برابر آن آموخته ها نداشت.

 

 


وی با پایان کار دانشسرا به آموزگاری پرداخت و به کلاس درس قدم گذارد و به کاری پرداخت که در تمامی دوران زندگی کوتاهش سخت به آن شوق داشت و با ایمانی خالص با تمامی وجودش آنرا دنبال کرد.

شریعتی در سال ۱۳۳۴ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده مشهد وارد گشت ورشته ادبیات فارسی را برگزید.

سال ۱۳۳۵ سالی است که با آن مرحله خاصی در زندگی علی آغاز می شود. در این سال علی همسری برمی گزیند و با یکی از همکلاسان خود بنام، پوران شریعت رضوی ازدواج می کند. علی ازآن تاریخ با بهره مند بودن از صمیمیت فداکاری، گذشت و جنبه های انسانی همسرش، دغدغه خاطری از بابت زندگی خانوادگی نداشت تا جائی که عمده بارمسئولیت زندگی بر دوش همسر فداکارش بود.

شریعتی در طول مدت تحصیل در دانشکده ادبیات با علاقه ای خاص به کار تحقیق و پژوهش در زمینه های مختلف پرداخت و دست به انتشار آثاری چون، ترجمه ابوذرغفاری، ترجمه نیایش اثرالکسیس کارل و یک رشته مقاله های تحقیقی در این زمینه همت گماشت. این همه معرف خصوصیات روحی و جهت فکری ودقت و ارزش کارهای تحقیقاتی جوانی بود که هیچگاه از تفکر، خلق و آفرینش بازنایستاد.

سفر به دیار غرب:

شریعتی در سال ۱۳۳۷ پس از دریافت لیسانس در رشته ادبیات فارسی چون شاگرد اول رشته شده بود، برای ادامه تحصیل به فرانسه فرستاده شد.

او جزء معدود دانشجویانی بود که بجا و به موقع برای ادامه تحصیل و برخورداری از امکانات وسیع علمی روانه غرب شدند. او که اندوخته ای به نسبت وسیع از فرهنگ ملی و اسلامی در حد یک انسان با تجربه و صاحب نظر با دنیای پرتلاطم و اقیانوس بیکران فرهنگ غرب برخورد نمود و با قدرت لازم توفیق آن یافت را تا به یاری بینش وسیع و موشکافش آنچه را که نمی دانست بیاموزد و بضاعت و شناخت علمی خود را درزمینه های مختلفی چون، جامعه شناسی، مبانی علم تاریخ ، تاریخ و فرهنگ اسلامی و بسیاری زمینه های دیگرغنی سازد و با برخورداری از محضراستادانی صاحب مکتب و متفکرانی آزاد اندیش پا ازحریم تحصیلات کلاسیک دانشگاهی بیرون نهاد و قدرت اندیشه اش را تعالی بخشید.

بازگشت به وطن:

دکترشریعتی پس از بازگشت به ایران مستقیماً به زندان رفت و بعد از چند ماه به خراسان زادگاه خویش رفت جایی که جمع فراوانی از دوستان و پیروان مکتب پدر ارجمند او، انتظارش را می کشیدند . دکتر شریعتی به دانشگاه مشهد پیوست و شوق وشوری ناگفتنی در بین دانشجویان بوجود آورد.

مکتب سازندگی حسینیه ارشاد:

سال ۱۳۴۸ را باید سالی مهم در تاریخ زندگی دکتر شریعتی و در تاریخ حوادث و رویدادهای سالهای اخیر وطنمان به شمار آورد.

در این سال است که درهای حسینیه ارشاد بعنوان یک مرکز فرهنگی اسلامی، به روی همه مردم و بخصوص جوانان گشوده می شود و بعد از سالهای دراز سکوت وسکون موج دوستداران علم و جویندگان حقیقت به سوی این محفل سرازیر می گردد. در این محل است که دکتر شریعتی با قدرت و نیروی کم نظیری هرهفته ساعتها به گفتارمی نشیند و درمباحث مختلف سخن می گوید. او با کنجکاوی ودیدی وسیع از یکسو به تجزیه و تحلیل تاریخ وطنش، تاریخ جهان اسلام، چهره های مقدس و شخصیتهای بزرگ اسلام پرداخت و از سوی دیگر با ظرافت و بینشی خاص به توجیه چگونگی حیات جامعه کنونی وطنش، ضعف های آن ، نابسامانیها، پریشانیها و بالاخره جنبه های انحطاطی آن اقدام نمود و با شجاعتی کم نظیر کوشید تا مردم و بخصوص نسل جوان را از واقعیت های دردناک سرزمین خویش آگاه کند و جامعه هویت از کف داده وطنش را با اصالت های فرهنگ خویش آشنا سازد.

دوران سکوت و زندان:

دکتر شریعتی با تلاش خستگی ناپذیر شب ها تا صبح سرگرم خواندن و نوشتن بود و روزها بعد از مدت کمی استراحت به سخن گفتن می پرداخت.

هر چه بیشتر می نوشت و بیشتر می گفت اقبال مردم و جامعه به او بیشتر می شد و در عوض دشمنان دین و ملت را به هراس می انداخت . به همین دلیل کار استادی و آموزشی اش در دانشگاه مشهد پایان دادند و بعنوان عنصر نامطلوب از تدریس او جلوگیری به عمل آوردند. زمانی بعد از ادامه سخنرانیهای او در حسینیه ارشاد ممانعت به عمل آوردند و کمی بعد حسینیه ارشاد را تعطیل ساختند تا دیگر مردم امیدی به شنیدن سخنان دکتر شریعتی نداشته باشند.

شریعتی که دور از مردم بودن و در خاموشی بسر بردن برایش زجری بزرگ بود، با تمام این ناراحتی ها ساخت و خود را با نوشتن هر چه بیشتر مشغول داشت، ولی بداندیشان ودشمنان مردم را این همه بس نبود و سرانجام در مهر ماه سال ۱۳۵۳ بزندانش افکندند و مدت ۱۸ ماه او را در سلولی کم نور و تنها قرار دادند.

رهائی و مرگ:

دکترشریعتی در ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۵۶ تهران را به سوی اروپا ترک گفت به این امید که به زودی با پیوستن همسر و فرزندانش ، به او دوران جدیدی از زندگیش را آغاز کند و بتواند به خلق آثاری بیشتر، قوی تر و روشنگرتر بپردازد. سرانجام روز یکشنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۳۵۶ فرا رسید. در آن روز دوستان دکترعلی شریعتی ضمن آنکه شاهد سیمای آرام و لبخند صمیمی و همیشگی او بودند، به خوبی احساس می کردند که نوعی شادی توام با انتظار و تشویش وجود آن مرد بزرگ را در بر گرفته است. علی آن روز در انتظار آن بود تا از همسر و سه فرزندش استقبال کند. از چند روز پیش به او خبر داده بودند که خانواده اش در آنروز به لندن وارد خواهند شد. زمان انتظار به سر رسید. هواپیما در فرودگاه لندن به زمین نشست و شریعتی کمی بعد خود را تنها در برابر دو دختر سیزده و چهارده ساله اش یافت که تنها بدون مادر و فرزند کوچک خانواده آمده بودند. همسر و فرزند کوچک دکتر شریعتی اجازه خروج از فرودگاه را نیافتند وبه عنوان گروگان در ایران نگاه داشته شدند.

علی رطوبت بازمانده از اشکهای فشانده بر گونه های فرزندان دلبندش را در هنگام بوسیدن آنها احساس کرد . و سرانجام در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ دکتر شریعتی به طرز مرموزی دیده از جهان فرو بست و چراغ پر فروغ زندگی پربارش درزمانی که می رفت تا از آن پس در اوج پختگی و توانائی فکری و عملی سالیان دراز به خلق آثار شگرف بپردازد و به ملت و سرزمین و فرهنگ خویش صادقانه خدمت کند، خاموش گشت و یاران وفادارش را در غم ازدست دادن عزیزی چون او سوگوار ساخت.

بخشی از آثار دکتر شریعتی

ابوذر؛ اسلام شناسی؛ امت وامامت؛ انسان؛ انسان بی‌خود؛ اومانیسم اسلامی؛ با مخاطب‌های آشنا؛ بازگشت به خویش، بازگشت به کدام خویش؛ تحلیلی از مناسک حج؛ تشیع علوی و تشیع صفوی؛ توتم پرستی؛ جهاد و شهادت؛ جهان‌بینی و ایدئولوژی؛ جهت‌گیری‌های طبقاتی در اسلام؛ چه باید کرد؟؛ حج؛ حسین وارث آدم؛ خودسازی انقلابی؛ روش شناخت اسلام؛ زن در اسلام؛ علی انسان تمام؛ فاطمه فاطمه‌است؛ فلسفه تاریخ در اسلام؛ کویر (مجموعه مقالات)؛ گفت‌وگوهای تنهایی؛ ما و اقبال؛ مذهب علیه مذهب؛ مسئولیت شیعه بودن؛ میعاد با ابراهیم؛ نامه‌ها؛ نیازهای انسان امروز؛ نیایش؛ هجرت وتمدن؛ هنر؛ یک جلوش تا بینهایت صفرها؛ ویژگی‌های قرون جدید؛ هبوط؛ استحمار

مجموعه آثار شماره ۱ - با مخاطب‌های آشنا
با پدر، استاد و مراد - همسر و فرزند
با دوستان، برادران و خواهران
از شما دو تن شهید شاهد و با شما دو تن نیز
دو وصیت
آخرین نوشته‌ها
آخرین حرف با تو ای مهربان جاودان آسیب نا پذیر
عکس برخی از نامه‌ها


مجموعه آثار شماره ۲ - خود سازی انقلابی
چگونه ماندن
عرفان، برابری، آزادی
عشق - توحید
آزادی، خجسته آزادی
خود سازی انقلابی
بر در حق کوفتن حلقه وجود
سلام های نماز
حرّ
شب قدر
معراج


مجموعه آثار شماره ۳ - ابوذر
دفتر اول ابوذر غفاری
دفتر دوم یک بار دیگر ابوذر (نوشته)
یک بار دیگر ابوذر (معرفی نمایشنامه)


مجموعه آثار شماره ۴ - بازگشت
بازگشت
بازگشت به خویشتن
وقتی صفت‌ها مشخص‌اند
معجزه ایمان و آگاهی
به کدام خویشتن برگردیم؟
بازگشت به کدام خویش؟
سرنوشت اندیشه‌ها
مصلحان متجدّد
چپگرایان انقلابی سیاسی
جامعه و تاریخ
ما در کجا تاریخیم؟
فلسفه و علم تاریخ
مارکسیسم و مسیر تاریخ
مسئولیت روشنفکران
جبر تاریخ
رسالت روشنفکر
اَسیمیله
انقطاع تاریخی
وجدان تاریخی
احساس گذشته و شناخت خویش تاریخی در شرق
تجدد بازی
استعمار و اَسیمیلاسیون
خدمت و اصلاح
روشنفکر و انتلکتوئل
استعمار آفریقا
عجز بینش غربی مارکسیستی از تحلیل استعمار
مارکسیسم و تحلیل زیربنا
ناسیونالیسم و مارکسیسم
تلقی از مذهب
جامعه شناسی و تعهد
تکنیک روشنفکر شدن
سه پایگاه
رابطهء علم و عمل
سالها تصمیم - چه باید کرد؟
بینش انتقادی روشنفکر
سیانتیسم
جغرافیای حرف
مسئولیت روشنفکر در جامعه کنونی ما
خلاصه بحث
ما دارای چند خویشتن تاریخی، فرهنگی هستیم
روشنفکر: متفکر آگاه، صاحب ایدئولوژی
ترتیب طرح مکتب ها
ماتریالیسم
مارکس، سوسیالیسم، ماتریالیسم
جهان بینی من مبتنی بر تفسیر معنوی جهان
وصیّت نامه فانون


مجموعه آثار شماره ۵ - ما و اقبال
اقبال مصلح قرن اخیر
ما و اقبال


مجموعه آثار شماره ۶ - تحلیلی از مناسک حج
پوستین وارونه
بیست و سه سال در بیست و سه روز
میعاد با ابراهیم
مناسک
حج
حج بزرگتر
بزرگتر از حج: شهادت


مجموعه آثار شماره ۷ - شیعه
شیعه یک حزب تمام
نقش انقلابی یاد و يادآوران تاریخ تشیع
مسئولیت شیعه بودن


مجموعه آثار شماره ۸ - نیایش
نیایش از آلکسیس کارل
مکتب سجاد
نیایش "متن"
زیباترین روح پرستنده


مجموعه آثار شماره ۹ - تشیع علوی و تشیع صفوی
تشیع سرخ و تشیع سیاه
تشیع علوی و تشیع صفوی


مجموعه آثار شماره ۱۰ - جهت گیری طبقاتی اسلام
مجموعه شامل موضوعات متنوعی است که زمینه و جهت مشترکی دارند که عبارتست از تأکید دکتر شریعتی بر مشخص کردن مرز اسلام راستین از اسلامی که منافع طبقات حاکم را توجیه می‌کند.


مجموعه آثار شماره ۱۱ - تاریخ تمدن (۱)
تمدن چیست ؟
بحث کلی راجع به تمدن و فرهنگ
تعریف تاریخ
مکاتب تاریخ و روش تحقیق آن
چرا اساطیر؟ روح همه تمدنهای دنیا است
تاریخ تمدن چین
بینش زرد (نگاه چینى)


مجموعه آثار شماره ۱۲- تاریخ تمدن (۲)
حادثه شگرف در تاریخ
خصوصیات قرون معاصر
بحث عمومی راجع جهان بینی و فرهنگ
جهان بینی و محیط
گرایشهای سیاسی در قرون معاصر
مساله خود یابی
ویژگی تمدن امروز


مجموعه آثار شماره ۱۳ - «هبوط» در«کویر»
هبوط
کویر
توضیحی درباره سرود آفرینش
توتم پرستی
دوستان عزیزم


مجموعه آثار شماره ۱۴ - تاریخ و شناخت ادیان (۱)
دروس اول تا هفتم:
مجموعه شامل برسی تاریخ و پایه های فلسفی ادیان اولیه، ادیان چینی، هندی،زرتشت و غیره می باشد.


مجموعه آثار شماره ۱۵ - تاریخ و شناخت ادیان (۲)
دروس هشتم تا چهاردهم:
مجموعه جلد دوم تاریخ و شناخت ادیان است


مجموعه آثار شماره ۱۶ – اسلام‌شناسی (۱)
مجموعه آثار شماره ۱۷ – اسلام‌شناسی (۲)
مجموعه آثار شماره ۱۸ – اسلام‌شناسی (۳)
دروس اول تا بیست و هفتم:
مجموعات ۱۶-۱۷-۱۸، دنباله درسهای "تاریخ و شناخت ادیان" است. این مجموعه ها، درسهای دکتر شریعتی در حسینه ارشاد پیرامون جهان‌بینی توحیدی، فلسفه تاریخ، مقایسه اسلام با ایدئولوژی‌های غربی از قبیل سوسیالیزم، مارکسیسم، اگزیتنالیسم، کاپیتالیسم و غیره است

مجموعه آثار شماره ۱۹ - حسین وارث آدم
حسین وارث آدم
ثار
شهادت
پس از شهادت
بحثی راجع به شهید
بینشی تاریخی شیعه
انتظار، مذهب اعتراض
فلسفه تاریخ در اسلام
مقدمه معلم شهید بر کتاب حجر بن‌عدی


مجموعه آثار شماره ۲۰- چه باید کرد؟
پیام امید به روشنفکر مسئول
روشنفکر و مسئولیت او در جامعه
مخروط جامعه شناسی فرهنگی
راه سوم
خودآگاهی و استحمار
از کجا آغاز کنیم؟
استخراج و تصفیه منابع فرهنگی
چه باید کرد؟
روشنفکر مسئول کیست؟
رابطه روشنفکر و جامعه
پرسش و پاسخ


مجموعه آثار شماره ۲۱ - زن
فاطمه، فاطمه است
انتظار عصر حاضر از زن مسلمان
سمینار زن
حجاب


مجموعه آثار شماره ۲۲- مذهب علیه مذهب
مذهب علیه مذهب
پدر، مادر، ما متهمیم
آری اینچنین بود برادر
توین بی، تمدن،مذهب
خداحافظ شهر شهادت
اگر پاپ و مارکس نبودند
میزگرد: پاسخ به سؤالات و انتقادات


مجموعه آثار شماره ۲۳ - جهان بینی و ایدئولوژی
یادداشت ناشر
جهان بینی
انواع جهان بینی‌ها
طبقات هابیلی و قابیلی
جهانبینی توحید و جهان بینی شرک
طبقه بندی بورژوا و جهان بینی مادی
توحید و شرک
شناخت توحید
اهمیت توحید
ایدئولوژی (۱)
فرق ایدئولوژی با علم و فلسفه
فرق ایدئولوژی با مذهب
نقش ایدئولوژی در قرون جدید
ایدئولوژی، شاخصه روشنفکر است
ایدئولوژی (۲) پرسش و پاسخ
ایدئولوژی (۳)
فرهنگ و ایدئولوژی
مقدمه
۱- فرهنگ
۲- تمدن
فرهنگ و تمدن جهانی
فرهنگ و تمدن قومی
سرمایه فرهنگی
بینش فلسفی
بینش علمی
بینش تکنیکی
بینش سیاسی و اجتماعی
وجدان هنری
وجدان عرفانی و مذهبی
۳- ایدئولوژی
کیفیت و ارزش این خودآگاهی
طرح مسئله به صورت دیگر
ایدئولوژی چیست؟
جامعه اسلامی
تمدن در مدینه
خودآگاهی
حکمت چیست؟
نتیجه
ایدئولوژی (۴)
ایدئولوژی (۵)
انتظار" جبر تاریخ و اراده انسانی"
دیالکتیک، جهان بینی ماتریالیستی و توحیدی
انسان،یک پدیده دیالکتیک
جایگاه مفاهیم ایدئولوژیک در دو جهان بینی متضاد
استخدام تصاویر مادی برای بیان مفاهیم معنوی
مبارزه با بت ارتجاع
توطئه‌های رنگارنگ بر علیه اسلام انقلابی
ضمیمه‌ها
پرسش و پاسخ
شفاعت تابویی و شفاعت ایدئولوژیک
هجرت و تمدن
نقش عامل هجرت در تکوین تمدنهای بشری
مهاجرت صلیبی و نهضت جهانگردی
اسلام، زیربنای عینی و رو بنای معنوی
تاثیر مهاجرت در جهان بینی انسان
مفهوم و انواع مهاجرت در قرآن
فهرست اعلام


مجموعه آثار شماره ۲۴ - انسان
انسان و اسلام
آزادی
انسان و اسلام و مکتب‌های مغرب زمین
انسان آزاد و آزادی انسان
انسان و تاریخ
اگزیستانسیالیسم
تنهایی
فلسفه خلقت انسان


مجموعه آثار شماره ۲۵ – انسان بی خود
اومانیسم در غرب و شرق
عصیان انسان
چهار زندان انسان (کنفرانس دانشکده نفت آبادان)
چهار زندان انسان (سخنرانی در مدرسه عالی خدمات اجتماعی)
انسان بی خود
انسان تمام
ارتجاع نو
نیازهای انسان امروز
سخنی درباره کتاب
آرزوها
پایان غم انگیز زندگی یونگ


مجموعه آثار شماره ۲۶ - علی (ع)
ترجمه و تفسیر خطبه ۳۲ نهج‌البلاغه
علی حقیقتی بر گونه اساطیر
قرن ما در جستجو علی
علی تنهاست
چه نیازی است به علی
علی، بنیانگذار وحدت
قاسطین ، مارقین ، ناکثین
پیروان علی و رنجهایشان
علی،حیات بارورش پس از مرگ
امت و امامت
تاریخ و علی


مجموعه آثار شماره ۲۷ - بازشناسی هویت ایرانی-اسلامی
تاریخ ایران اسلامی تا صفویه
بازگشت به خویشتن
تولد دوباره اسلام در نگاهی سریع بر فراز یک قرن
دریغ ها
تشیع: میعادگاه روح سامی و روح آریایی
ممالک همجوار


مجموعه آثار شماره ۲۸ - روش شناخت اسلام
عرب پیش از اسلام
روش شناخت اسلام
برخی ویژگیهای شخصیت پیامبر
از هجرت تا وفات
بررسی پاره‌ای از وقایع صدر اسلام
سلمان پاک
بررسی کوتاه مساله ولایت عهدی امام رضا
مکتب تعلیم و تربیت اسلامی
ضرورت شناخت تاریخ و تمدن اسلامی
خدا در مذاهب مختلف
مفهوم جهان بینی در جوامع باز و بسته
قرآن و کامپیوتر
اصول تقلید
صالحات و حسنات در قرآن
جغرافیای فرهنگی عربستان
نگاهی به قرآن


مجموعه آثار شماره ۲۹ - میعاد با ابراهیم
میعاد با ابراهیم
سخنرانی‌های حج در سال ۱۳۴۹
سخنرانی‌های حج در سال ۱۳۵۰
تاریخ و ارزش آن در اسلام
تاریخ، خط سیر تکوین طبیعی آدم
کتاب علی: کتاب فردا ، کتاب همیشه
استانداردهای ثابت در تعلیم و تربیت
معارف اسلامی
ضرورت تیپ شناسی در نوشتن بیوگرافی
مرگ، پیغامی به زندگان


مجموعه آثار شماره ۳۰ - اسلام شناسی (دانشگاه مشهد)
تاریخ اسلام به چه کار میاید؟
اسلام چیست ؟
پایه‌های اساسی اسلام اولیه
محمد کیست ؟
سیره محمد
شناخت محمد
سیمای محمد


مجموعه آثار شماره ۳۱ - ویژگیهای قرون جدید
تاریخ تکامل فلسفه
متدلوژی علم
ریشههای اقتصادی رنسانس
نگاهی به ویژگیهای قرون قدیم،قرون وسطی و قرون جدید
نگاهی به تاریخ فردا
اسکولاستیک جدید
ماشین در اسارت ماشینیسم
تمدن و تجدد
وضع آگاهی طبقاتی
برخی پیشتازان "بازگشت به خویشتن" در جهان سوم
جهان بینی بسته، جهان بینی باز
هجرت زمینه ساز
داروینیسم در تبدیل انواع تمدنها به یکدیگر
دنیای سوم خود به زبان آمده است
تلقی مذهب از دید روشنفکر واقعبین و روشنفکر مقلد
نمونه‌های عالی اخلاقی در اسلام
مقدمه‌ای به کنفرانس حسن‌الامین


مجموعه آثار شماره ۳۲ - هنر
هنر در انتظار موعود
مذهب "در"ى است و هنر "پنجره"ای
هنر گریزی از "آنچه هست"
در نقد و ادب
"نمایشنامه" ظلم بر پایه عدل
گزیده‌‌ای از اشعار
شعر چیست؟
عبرتی و حکایتی


مجموعه آثار شماره ۳۳ - گفتگوهای تنهایی (بخش ۱ و ۲)
حاوی دستنویس‌های منتشر نشدهائی است که غالبا در طی فعالیت معلم شهید در حسینیه ارشاد میباشد. مطالب این مجموعه شامل دستنوشته‌های دکتر شریعتی در زمینه بیوگرافی و شرح زندگی خانوادگی، علمی و سیاسی و اجتماعی خودش است.


مجموعه آثار شماره ۳۴ – نامه‌ها
نامه به همسر
نامه به فرزند
نامه به عمو
پیام به همایون
نامه به کاظم
نامه به دوست
نامه به دوست: مهندس عبدالعلی بازرگان
نامه به دوستان
نامه به صندوق خیریه
نامه به هیئت مدیره مجله مکتب اسلام
نامه به آیت الله میلانی
نامه به آقای ابراهیم میلانی
نامه به نویسندهء نقد و بررسی
نامه به رئیس دانشکده ادبیات
سر سید احمدخان
برادر نادیده، و خویشاوند ناشناسم


مجموعه آثار شماره ۳۵ - آثار گوناگون بخش اول
تاریخ - جامعه
انسان
شناخت اسلام
قرون وسطی - قرون جدید
مذهب -عرفان - آرمان گرایی
هنر
گفتگوی تنهائی
حسینیه ارشاد
نامه‌ها


مجموعه آثار شماره ۳۵ - آثار گوناگون بخش دوم
کودکان و نوجوانان
یک جلوش تا بینهایت صفر
مقالات
نوشته‌های متفرقه
ترجمه‌ها
فیشها و یاد‌داشتها
عکس برخی از دستنوشته‌ها
پیوستها

مجموعه آثار شماره ۳۶ - آثار جوانی
بخش اول: آثار دوره‌ جوان
مقالاتی از روزنامه خراسان
اخلاق شریعتی
مقالاتی از ایران آزاد
مقالاتی از نامه‌ی پارسی
راهنمای خراسان
۱) سرزمین خراسان و مردم آن
۲) شهر مشهد
۳) حومه مشهد و مناطق ییلاقی آن؛ سدهای اطراف مشهد؛ چشمه‌های معروف
۴) شهرستان‌های خراسان
بخش دوم: آثار دوره‌ی میانسالی
مقدمه دکتر علی شریعتی بر کتاب خلافت و ولایت از نظر قرآن و سنت اثر استاد محمدتقی شریعتی
سه سخنرانی
ضمیمه:
عهد زن
مرغ آبشار
گل ابریشم
جنایت فجیع
شهادت کاظم
عراق، سرزمین شورش‌ها
شناخت کتاب
طوفان سیاه
نامه‌ دکتر شریعتی به استاد مطهری

علی پس از مرگ

علی تنهاست

اگر پاپ و مارکس نبودند

علی حقیقتی بر گونه ی اساطیر

بازگشت به خویشتن

فاطمه فاطمه است

جهت گیری طبقاتی اسلام

مسولیت شیعه بودن

مذهب علیه مذهب

نیاز انسان امروز

پیروان علی و رنجهایشان

شهادت

سوره ی روم پیغام امید به روشنفکری

تجدد یا تمدن

تشیع علوی تشیع صفوی

توتم پرستی

وصیت نامه ی دکتر علی شریعتی

مکتب وحدت و عدالت علی

فلسفه ی تاریخ

ابراهیم در کشاکش دوران

سلمان پاک ترجمه ی دکتر علی شریعتی

بر حق کوفتن حلقه ی وجود

سرود آفرینش

تحلیلی از مناسک حج

زندگی نامه ی دکتر علی شریعتی

انتظار مکتب اعتراض

آری اینچنین بود ای برادر

هبوط کویر

پدر مادر ما متهمیم

چه نیازی است به علی؟

سیمای محمد(ص)

یک جوشش تا بینهایت

زیباترین روح پرستنده(امام سجاد(ع))

چهار زندان انسان

نگاهی به تاریخ آینده

ابوذر 

 توحید و شرک .

خودسازی انقلابی

انسان و اسلام

با مخاطب های آشنا

یک جلویش تا بینهایت صفرها

 راه یا بیراهه؟

 

روش برداشت از قرآن

 نیازهای انسان امروز

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا